Dagboek

In het rijk van online content is mobiel koning. Onderzoek heeft uitgewezen dat van de 50 populairste nieuwswebsites en hun apps 39 meer bezocht worden door mobiele gebruikers dan desktop gebruikers. Om hier op in te haken, heb ik 8 tips om jouw content mee te laten spelen in het spel der mobiele marketing.

1.Je doelgroep begrijpen

Wanneer je je mobiele content bedenkt, vergeet dan niet je doelgroep in gedachten te hebben. Zoeken ze naar korte tekstjes, afbeeldingen of lange artikelen? Wie zijn je concurrenten in mobiele content en welke waarde hangen je bezoekers aan jouw mobiele content?

2. Responsive design

Aangezien mobiele telefoons en tablets in verschillende maten komen met ieder een eigen schermgrootte, is het belangrijk dat je website zich aan al die afmetingen kan aanpassen. Dit heet ook wel responsive design. Het is niet de bedoeling dat je bezoekers moeten inzoomen op je website. Zorg daarom dat jouw website van alle maten thuis is.

3. Beknopte tekst

Je tekst moet to the point zijn aangezien mobiele gebruikers sneller lezen en doorklikken dan desktop gebruikers. Deel je teksten ook in in kopjes met subkopjes en wees niet bang om een nieuwe alinea te gebruiken. Zo zorg je voor structuur in een anders lange tekst.

4. Mobile friendly lettertype

Het kiezen van je lettertype is bij het “mobile ready” maken van je content erg belangrijk. Wanneer je afweegt welk lettertype en lettergrootte geschikt is voor je mobiele content is het van belang om te weten dat het nooit hetzelfde moet zijn als op een desktop. Je wilt lezers niet met te veel tekst overladen, die ook nog eens onoverzichtelijk is. Een stuk tekst dik of schuin gedrukt kan al een groot verschil maken.

5. Oproepen tot actie in juiste formaat

Voor de snelle gebruikers is het belangrijk dat je een pakkend verhaal hebt waar een oproep tot actie cruciaal is. Gebruik bijvoorbeeld simpele buttons in plaats van een heel contactformulier. Let daarbij ook op dat het formaat van een vinger heeft zodat een gebruiker er makkelijk op kan klikken via de smartphone. Je wil niet dat ze klikken en per ongeluk op een pagina komen waar ze niet hadden moeten zijn.

6. Afbeeldingen niet te groot

In veel gevallen kan je de laadtijd van een pagina halveren door afbeeldingen te verkleinen met online tools, zonder dat je resolutie moet inleveren. Hoe visueel aantrekkelijk een afbeelding is, hoe groter het bestand zelf is. Door ze te verkleinen op deze manier, kan je ze toch nog delen op een visueel aantrekkelijke manier.

7. Het juiste video format

De helft van alle bezoekers op Youtube komen via een mobiele telefoon of tablet. Dat betekent dus dat je video op maat moet zijn voor deze gebruikers. De truc om een video fantastisch over te laten komen, is het gebruiken van de juiste mediaplayer. Youtube is momenteel de standaard en deze past de video automatisch aan aan de grootte van het scherm. Ook streamt Youtube op verschillende snelheden, afhankelijk van de snelheid van de eigen internetverbinding. Zorg er voor dat als je tekst in de video plaatst, deze groot genoeg is om op een mobile device te lezen.

8. Mogelijkheid tot delen

Of het nou op Facebook of op Twitter is, delen via mobiel is een soort tweede natuur voor veel lezers. En als jouw content er op hun telefoon of tablet goed uitziet, zijn ze sneller geneigd dit te delen. Zonder de bekende deelknoppen maak je het moeilijk voor gebruikers om de content te delen op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram of andere sociale media. Zorg dus dat je content altijd de mogelijkheid tot delen bevat.