Dagboek

Wist je dat je LinkedIn heel handig kunt gebruiken om marktonderzoek te doen? Vooral handig als je actief bent in business to business (B2B) marktgebieden. Met deze 7 tips verzamel jij snel de juiste marktinformatie. Kijk waar je doelgroep gevestigd is, hoe ze praten over jouw product of merk, hoe jouw LinkedIn volgers overeenkomen met jouw klantenprofielen, onderzoek nieuwe marktsegmenten en hoe jij het doet ten opzichte van je concurrenten.

tip 1 Vergelijk je klantenprofiel met je volgers

Wellicht heb je in persona’s beschreven hoe jouw ideale klant eruit ziet en waar hij gevestigd is. Of heb je op een andere manier een goed idee van jouw doelgroep. Kijk dan eens in de LinkedIn analytics van jouw volgers of dat overeenstemt. Je vindt ze bij statistieken op je company page, je kunt kiezen tussen bezoekers en volgers. Je vindt er informatie over locatie, branche, functie, bedrijfsgrootte, senioriteitsniveau.

tip 2 Analyseer je content statistieken

LinkedIn geeft je goed inzicht in de prestaties van jouw berichten. Je kunt het aantal weergaven zien, het aantal reacties, clicks, shares etc. De grafiek geeft je een indicatie wanneer je doelgroep interactie heeft met je content en bij de details per bericht krijg je een idee welke content je doelgroep waardeert (of juist niet!) Onderzoek ook of de content die het goed doet overeenkomt met je verkopen, aanvragen, etc. Het kan je helpen bij je content strategie.

tip 3 Check LinkedIn vermeldingen

Het is belangrijk om te weten hoe LinkedIn gebruikers reageren op jouw content en jouw pagina. Maar het is misschien nog wel belangrijker wie jou noemen en hoe ze over jou praten. Daarvoor ga je naar de tab activiteiten op je pagina en kies je vermeldingen. Vergeet trouwens niet te reageren als iemand iets aardigs over jouw bedrijf of merk zegt.

tip 4 Bekijk hoe je concurrenten het doen

Goed als je kijkt hoe je de berichten en community van je eigen LinkedIn pagina het doen. Maar het is heel belangrijk om ook te kijken hoe actief en succesvol jouw concurrent is op LinkedIn. Je krijgt een indruk of jij even hard groeit, en wie weet kun je wat content inspiratie opdoen. Ga naar Statistieken op je LinkedIn bedrijfspagina en click op concurrenten. Je zoekt de LinkedIn pagina’s van de concurrenten en voegt ze toe. Zo word je realtime op de hoogte gehouden van hun activiteit en community.

tip 5 Gebruik polls en stel vragen in je LinkedIn posts

Je kunt door vragen te stellen aan je volgers veel leren over wat ze verwachten van jouw product of dienst. Dat kan door een vraag te stellen of door een poll in te zetten. In de LinkedIn poll tool kun je tot 4 meerkeuze antwoorden aanbieden om de response te vergroten. Polls zijn handig om:

  • de behoefte aan een produkt, dienst of update uit te vragen
  • te kijken of je volgers bekend zijn met een bepaald produkt of een oplossing
  • meer te begrijpen over hoe jouw volgers omgaan met bepaalde zaken
  • te snappen wat ze leuk en niet leuk vinden aan jouw merk

Je kan in je poll ook nog vragen om een toelichting op de keuze. Een poll kan 1 of 2 weken open staan. Daarna krijg je een mooi overzicht met percentages en aantal stemmen.

tip 6: Neem actief deel in LinkedIn groepen

Het heeft zeker zin om als persoon (met een pagina kun je niet deelnemen) deel te nemen aan LinkedIn groepen. Je kunt er vragen stellen en lezen wat er in de groep gezegd wordt. Je kan bijvoorbeeld gerust vragen wat de gewenste oplossing is voor bepaalde algemene problemen.

tip 7: Analyseer #️⃣ hashtags en gebruik de Bolean zoekmethode

Hashtags op LinkedIn werken anders dan op Twitter en Instagram. Toch kunnen ze handig zijn bij marktonderzoek, zeker hashtags die veel gebruikt worden. Je kunt hashtags aan je eigen company page toevoegen. Goed om elke week even te checken.

Je kunt ook zoeken met de Bolean zoekmethode. Door keywords te combineren met woorden als AND, NOT, en OR bij je zoekopdracht krijg je net als bij google. Let op je moet AND, NOT en OR wel met hoofdletters schrijven.

Probeer het eens, je gaat vast ontdekken hoeveel informatie je snel via LinkedIn kunt verzamelen! Let wel op dat niet alle doelgroepen actief zijn op LinkedIn…. het hangt dus een beetje van jouw product of dienst af.  Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact op!