Het is er de tijd voor: wat zijn de social media trends waar je in 2023 rekening mee moet houden wil je relevant en succesvol blijven op je socials?
Wij hebben de 5 belangrijksten voor je op een rijtje gezet.
Shortform Video
We kunnen er niet meer omheen, de short form video, oftewel: korte filmpjes, zijn niet meer weg te denken en dat gaat ook niet meer gebeuren. Bij voorkeur verticale videos, full screen, zoals we die kennen van Reels, Stories, TikTok en YouTube shorts worden steeds belangrijker, want dit soort content is waar mensen graag naar kijken!
Authentieke content
Met de komst van de nieuwe app BeReal is het plaatsen van ‘echte’ momenten populair geworden. Zo populair zelfs dat Instagram niet kan achterblijven en binnenkort hun ‘candid challenges’ lanceert. In deze manier van berichten plaatsen gaat het om de echtheid, je krijgt een notificatie met een soort opdracht en het is de bedoeling om een foto te plaatsen op dát moment, zonder filters. TikTok doet hier ook vrolijk aan mee, in dit geval gaat het dan om video’s.
Nog meer echte content
Nu het steeds minder makkelijk wordt om te adverteren op social media, door alle privacy wetgevingen is specifiek targetten minder eenvoudig, is het super belangrijk voor je online marketing om origineel en vooral authentiek te zijn. Jouw content moet opvallen en creatief zijn, een reden voor jouw doelgroep om jouw socials te volgen.
Natuurlijk heeft het nog steeds zin om jouw authentieke content onder de aandacht te brengen van bepaalde doelgroepen, daarbij kunnen campagnes versnelling en ondersteuning bieden, en wordt targeten nu meer en meer het werk van online professionals.
Community en interactie
In aansluiting op de het maken van authentieke content is engagement – de interactie met jouw online community – steeds belangrijker. Polls, video’s met vragen en antwoorden, zichtbaar reageren op feedback, alleen op die manier hou je de aandacht van jouw doelgroep vast en kun je jouw online community laten groeien. Iets posten en achterover leunen in afwachting op nieuwe volgers is er niet meer bij.
TikTok Marketing
Daar kunnen we kort over zijn….TikTok is hier en het blijft nog wel even. TikTok marketing betekent heus niet dat je allerlei dansjes met je medewerkers moet gaan maken, maar wel dat (actieve) aanwezigheid op TikTok in 2023 een must is als jouw doelgroep zich op die app bevindt.
En hoe zit het met B2B op social media in 2023?
Alle trends die wij hierboven beschrijven gelden ook zeker voor B2B online marketing. Daarbij komt nog dat het steeds belangrijker wordt om de SEO van je website op orde te hebben, om beter vindbaar te zijn.
Meer dan de helft van al het internetverkeer is afkomstig van mobiele apparaten en dat aantal neemt gestaag toe. Vanuit een SEO-perspectief is het je misschien al opgevallen dat je pagina’s anders scoren op mobiel en desktop. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat dit voor jouw website op orde is, en jouw site goed presteert op smartphones.
Verder blijft aanwezigheid op meerdere social media kanalen een trend voor B2B die zich in 2023 blijft voortzetten.
Kortom, leuke nieuwe trends en sommigen die we al een beetje kennen. Zeker de moeite waard om mee te nemen als je jouw social media strategie voor 2023 gaat bepalen! Natuurlijk blijven wij de trends in de gaten houden voor je, volg ons op Facebook, Instagram, Twitter en/of LinkedIn en je mist niets!
Hulp nodig bij je social media strategie, social advertising of contentmanagement? Wij kunnen je helpen! Neem gerust contact met ons op!