Dagboek

Met het einde van 2019 in zicht, kijken wij alvast vooruit naar 2020 en dan vooral naar de trends op socialmedia. Wat kunnen we verwachten en waar moet je als bedrijf/organisatie op inspelen met jouw socialmedia kanalen?

Wij hebben 5 socialmedia trends voor jou

Het gebruik van influencers zal blijven stijgen

Uit een recent onderzoek blijkt dat 59 % van de marketers van plan is om het budget voor het gebruik van influencers in 2020 te verhogen.
Dat is niet zo heel vreemd. Consumenten worden moe van de vele advertenties op social media en zoeken steeds vaker naar reviews van gebruikers die zij vertrouwen, voordat een aankoop gedaan wordt. Deze reviewers zijn vrienden en familie maar steeds vaker ook mensen die zij volgen op social media, zoals professionele reviewers en beroemdheden.

Omdat kleinere bedrijven en organisaties nu eenmaal niet over een enorm budget beschikken om een beroemde, grote influencer in te zetten gaan we zien dat de zogenoemde ‘micro influencers’ ingezet gaan worden. Dit zijn reviewers met een minder groot publiek, maar wel zeer deskundig in hun reviews.  Slim, want de verwachting is dat de volgersgroep van zo’n micro influencer zal groeien en een grotere doelgroep zal gaan aanspreken.

Shoppen op socialmedia

Aankopen doen op socialmedia, zonder dat je hiervoor naar een andere website wordt gestuurd, zal vaker gebruikt gaan worden. Deze trend is al dit jaar ingezet en zal naar verwachting blijven doorgaan. Zo kun je nu al op Facebook en Instagram direct shoppen, je ziet dat voornamelijk bij grote merken. We verwachten dat ook kleinere bedrijven meer en meer social gaan shoppen. Wil je weten hoe? Bel of mail ons even.

Stories!

Al een tijdje populair maar in 2020 zal het nog veel meer gebruikt worden. Stories, op Facebook en Instagram, zijn bij uitstek geschikt om authentieke, actuele content te delen. Of wat extra aandacht te vragen voor events of aanbiedingen. Op YouTube kunnen sinds kort ook video’s in het stories-format worden geüpload.

Omdat Stories slecht 24 uur te zien zijn, zijn ze heel erg goed om te gebruiken voor bijvoorbeeld flash-deals en tijdelijke super aanbiedingen. Oftewel, je kunt met stories, als marketeer, gebruik maken van de FOMO (Fear Of Missing Out): alleen volgers zien de speciale aanbiedingen, men zal dus niet snel ontvolgen en beter nog: ze zullen vrienden vertellen over deze speciale aanbiedingen, en zo krijg je er volgers bij.

Stories zijn ook heel geschikt voor interactie met je doelgroep: via bijvoorbeeld polls kun je vragen stellen, die met 1 klik beantwoord kunnen worden.

Chatbots

Chatbots worden de afgelopen paar jaar al genoemd als social media trend, en dit is voor 2020 niet anders. De technologie veranderd continu en chatbots worden steeds beter in het afhandelen van vragen – zij kunnen zelfs meerdere personen tegelijk te woord staan, wat de customer service ten goede komt.

Bots hoeven ook niet meer volgestopt te worden met vooraf ingestelde antwoorden, er zijn al chatbots die zelf op internet zoeken naar antwoorden.

TikTok

Minder bekend misschien bij het grote publiek maar ontzettend snel groeiend bij de jongere doelgroep is TikTok. De app TikTok heeft in Nederland op dit moment ruim 1 miljoen gebruikers. De app is voornamelijk populair onder de jeugd. TikTok heeft maar liefst 830.000 gebruikers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 18 jaar. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope. TikTok heeft voornamelijk veel gebruikers onder jonge tieners. Het percentage gebruikers is onder 12-jarigen het hoogst. Binnen die leeftijdsgroep gebruikt maar liefst 64% TikTok. Daarboven daalt het aantal gebruikers snel. TikTok heeft met zijn jonge doelgroep een eigen segment voor zich gewonnen. Ruim de helft (54%) van de ondervraagden is van mening dat TikTok geen bedreiging gaat worden voor andere social media. 

Natuurlijk houden wij de trends en ontwikkelingen het hele jaar door voor je in de gaten, volg ons op socialmedia en je mist niets!