We hoeven het je ongetwijfeld niet uit te leggen: 2020 was, en is, een bijzonder jaar. COVID-19 en alle maatregelen die getroffen zijn, en nog steeds van kracht zijn, hebben op iedereen zijn impact.
Veel ondernemers moesten er het beste van maken en zijn door de bijzondere omstandigheden vaak behoorlijk anders gaan werken. Ook het gebruik van social media is aan het veranderen. Nu gebeurt dat natuurlijk ieder jaar, het online landschap is immers zeer dynamisch en gaat makkelijk mee met de trends. De corona crisis zorgde echter voor een aantal opmerkelijke veranderingen in hoe wij social media gebruiken. Zowel zakelijk, maar zeker ook als consument.
Het is, voor jouw social media strategie voor 2021, goed om te weten wát in 2021 de trends op het gebied van social media zijn en wat er gaat veranderen. Wij leggen er alvast 4 aan je voor, die zeker de moeite waard zijn!
1. Nostalgia Marketing
Wat het is? De naam zegt het al een beetje, nostalgia marketing werkt op het gevoel. Het terugkijken naar gelukkige tijden, zoals momenteel de ‘pre corona tijd’ een beetje aanvoelt als ‘vroeger’. Denk aan de werking van comfort food, troost-eten, en het succes afgelopen jaar van de Mady, de ouderwetse onderbroek van Zeeman; nostalgia marketing doet echt iets. Een enorm succesvol staaltje nostalgia marketing is Pokémon Go. Een oud spel/concept in een modern jasje gestoken. Het trok de aandacht van de ‘jeugd van toen’ en ‘en passant’ ook heel veel nieuwe groepen gebruikers.
Het ligt natuurlijk aan je product of dienst of je nostalgie makkelijk in je online marketing kunt verwerken, maar het is een tip om zeker te onthouden!
2. Conversational Marketing
Deze vorm van marketing is super geschikt voor social media. Het draait hier om de conversatie, de interactie tussen jouw en je doelgroep. Gesprekken voeren en niet alleen maar je verkooppraatje roeptoeteren in de ruimte. Ga het gesprek aan met je (potentiële) klant, ze waarderen het!
3. Old school Marketing
Sommige trends komen, gaan en zien we nooit meer terug. Sommigen gaan… en komen niet alleen terug in beeld, maar blijken weer succesvol. Dat zien we gebeuren met email marketing en voice. Deden we ‘vroeger’ veel per telefoon; nu kun je podcasts inzetten, de voice-tweet komt eraan en ingesproken berichten (zoals in Whatsapp) worden populairder. Kortom, de nieuwsbrief en de podcast zijn perfecte manieren om jouw doelgroep precies dat te laten zien en horen wat interessant voor hen is!
4. Remixen!
TikTok is er populair mee geworden: het remixen van bestaande content en UGC (User Generated Content), het filmen van een dansje op een al bestaand nummer.
Ook voor bedrijven en organisaties liggen hierin kansen in 2021. Denk eens aan het aanleveren van (branded) templates waar gebruikers mee aan de slag kunnen om hun eigen content te maken. De HEMA deed het al op TikTok om hun schoolspullen te promoten. Het hoeft niet persé op TikTok natuurlijk, zoiets kun je ook maken voor andere socialmedia platformen!
Hopelijk heb je iets aan deze tips voor jouw social media. Hulp nodig bij het bepalen van jouw social media strategie voor 2021, of bij de uitvoering daarvan op de verschillende social media kanalen?
Onze monteurs kennen alle knoppen van elk kanaal en vinden met jou de beste aanpak. Neem gerust contact met ons op!