Dagboek

De gemiddelde concentratieboog van een volwassene is acht seconden. Dat is officieel korter dan die van een goudvis. Niet alleen kunnen we ons minder lang concentreren, we krijgen veel meer informatie tot ons. Op dit moment gebruiken we allen gemiddeld vier apparaten om nieuws te vergaren, waarbij we vaak nieuws via social media vinden.

Nieuws is niet het enige waar we mee gebombardeerd worden. We zien gemiddeld 300 tot 500 marketingboodschappen per dag. Wat kan een marketingprofessional doen om hier doorheen te komen? De meest populaire posts online gaan over effectieve storytelling, betekenisvolle interacties met klanten, marketingtechnieken en het meten van online resultaten. Ik heb daarom vier lessen voor de online marketingprofessionals om te gebruiken bij online strategie.

  1. Engagement gaat over klanten geven wat zij willen

We leven in een wereld waar veel websites je aandacht willen, op welke manier dan ook. Methodes die gebruikt worden zijn bijvoorbeeld hashjacking, klik-klare headlines en content stelen. Daarbij vergeten we vaak de belangrijkste vraag: “Hoe overtuig je mensen om nog eens terug te komen?”

Dit heeft allemaal te maken met je klanten geven wat ze willen. Bedenk dus wat je publiek wil hebben. Is iets een hit? Bedenk dan wat ervoor gezorgd heeft dat het een hit werd en maak daar een variatie van hoge kwaliteit op.

  1. Goede verhalen zijn cruciaal

Google de term “storytelling in business” en je krijgt ruim 17 miljoen hits. Maar wat is nou een “story”? Het is geen klantervaring of een emotioneel beladen plaatje. Nee, een “story” is een verhaal van een persoon met het doel iets te veranderen of te bereiken. Het zijn verhalen die iedere brandmanager kan vertellen. En niet alleen brandmanagers. Zolang jij je publiek op de eerste plaats zet en een personage vindt die het verhaal vertelt, kan jij het verhaal vertellen.

  1. Verkoop niet alleen maar kom ook tegemoet aan behoeftes

Marketingprofessionals staan tegenwoordig voor de uitdaging dat betrokkenheid bij een merk iets unieks is. Weinig mensen hebben meer echt een “relatie” met een merk. Het kan ze dus ook weinig schelen of een merk morgen van de aardbodem verdwijnt. Betekent dat dat marketeers maar kleine vlagen van aandacht kunnen vangen van hun doelgroep? Vaak wel. Marketeers kunnen niet meer uitgaan van loyaliteit naar een merk. Daarentegen kunnen ze zich wel focussen op emotionele behoeftevervulling. Neem deel aan online dialogen met klanten, creëer en deel visuele content en zorg dat je tegemoet komt aan de (emotionele) behoeftes van je klanten.

  1. Verlies niet uit het oog wat belangrijk is

De kwaliteit van je content kan lijden onder de bijna dwangmatige behoefte om resultaten te meten en SEO te optimaliseren. Natuurlijk zijn dit belangrijke aspecten, maar dit vinden je klanten echt niet interessant. Die komen terug voor je verhaal. De tijd die je aan een verhaal besteedt is niet perse gerelateerd aan cultuur, bereik of het veranderen van iemand zijn gedachten. Dat zijn dingen die we graag willen meten. Dat zijn ook direct de moeilijkste dingen om te meten. Want hoe meet je of je verhaal is gelezen? Het gaat hierbij dan ook om de duidelijkheid en kwaliteit van je verhaal. Dan verandert het namelijk vanzelf gedachten en bereikt het vanzelf een doelgroep. Wees dus niet te dwangmatig op het meten maar focus je op de kwaliteit.