Dagboek

Binnenkort is het alweer 2024, nog maar een paar weken te gaan! Het is altijd leuk om terug te blikken op het afgelopen jaar, maar we kijken ook graag vooruit, vooral naar de verwachte trends op social media. We hebben de 7 belangrijksten voor je opgezocht.

1. Social media apps worden de  populaire nieuwe zoekmachines

Als je échte inzichten van échte mensen wilt, voldoen de zoekresultaten van Google niet altijd. Maar weet je waar je betrouwbaar een schat aan advies van echte mensen kunt vinden? Precies: op social media! In 2024 en daarna vormen social mediakanalen de grootste bedreiging voor traditionele zoekmachines.
Zo integreert TikTok nu Google-zoekresultaten in zijn in-app resultaten, en het platform heeft krachtige zoektools zoals Keyword Insights toegevoegd aan zijn Creative Center.
Bovendien blijkt uit onderzoeken dat social mediaplatforms de op één na populairste manier zijn voor Gen Z om hun aankoopbeslissingen te onderzoeken. Handig om te weten toch?
Het lijkt erop dat Google terecht bezorgd is over TikTok, Facebook en Instagram die het zoekmachine terrein betreden.

2. De Instagram Photodump

Photodumps, voorheen bekend als carrousels, worden de beste manier om op Instagram te posten – en sinds TikTok fotomodus heeft geïntroduceerd, zijn ze daar ook populair geworden. (En echt…, niemand noemt ze nog carrousels)

En hoewel de naam Photodump kan suggereren dat er geen sprake is van selectie of strategie, is dat zeker niet het geval.
Het multi-fotoformaat stelt je in staat langere verhalen te vertellen, in te haken op foto-specifieke trends en op een authentieke en ongefilterde manier in contact te komen met je publiek.
Ze zijn ook een uitstekende manier om veel informatie over te brengen zonder te investeren in een dure, productie-intensieve video. Op Instagram kun je tot 10 foto’s of video’s delen in één bericht, en op TikTok tot 35.
En wist je dat op Instagram de Photodumps nog steeds het best presterende format zijn? Met meer bereik en betrokkenheid dan Reels of losse berichten.

3. Shares (delen) worden belangrijker dan likes, opmerkingen of volgers

Elke organisatie of bedrijf wil het bereik vergroten, maar als je weleens geprobeerd hebt om volgers of likes te kopen, weet je dat de resultaten soms teleurstellend kunnen zijn.
Opmerkingen, likes en volgers kunnen allemaal worden nagemaakt. Weergaven en indrukken zijn gemakkelijk op te blazen. Maar er is één betrokkenheidssignaal dat veel moeilijker te manipuleren is: delen.

In tegenstelling tot opmerkingen, likes, volgers of weergaven, vertegenwoordigen gedeelde inhoud daadwerkelijke waarde. Als iemand jouw content deelt in Stories, DM’s of buiten het platform, weet je dat ze bereid zijn om jou aan te bevelen aan hun eigen publiek.
Opmerkingen en likes zijn overigens nog steeds heel waardevolle betrokkenheidsignalen. Maar als je jouw content ontwerpt om te worden gedeeld, zullen de likes en opmerkingen toch wel volgen. Het omgekeerde is echter niet altijd waar.

4. Short form, oftewel korte, video’s

Daar kunnen we heel kort over zijn: korte video’s blijven dé trend op social media, net als in 2023.
De ongelofelijke populariteit van TikTok heeft deze trend in nog meer 2023 versneld. En anderen profiteren mee, zoals te zien is aan de groei van bijvoorbeeld YouTube Shorts en Reels.

5. Tekstberichten blijken de onverwachte hit van het jaar te zijn (en X blijft aan de top)

Terwijl de onrust bij X de afgelopen maanden soms lijkt te stabiliseren, gaf de onzekerheid op het platform andere tekstgebaseerde apps volop de kans om in 2023 wat marktaandeel te veroveren. Mastodon heeft bijvoorbeeld 1,7 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Bluesky Social, gefinancierd door Jack Dorsey, is alleen op uitnodiging  maar heeft meer dan 1 miljoen actieve gebruikers.

X, dat voorheen bekend stond als Twitter, is nog steeds de meest gebruikte tekstgebaseerde social media-app. X zegt dat zijn gebruikersbestand in 2023 de 540 miljoen heeft overschreden en in de komende vijf jaar zal groeien tot meer dan 650 miljoen gebruikers (hoewel Statista iets lagere cijfers rapporteert, evenals een afname van het aantal gebruikers wereldwijd in 2023).

Wat er ook gebeurt bij X, tekstgebaseerde social apps zijn hier om te blijven. En tekstberichten, zelfs op platforms die niet als tekstgericht worden beschouwd, zijn voorlopig nog niet voorbij.

6. Privéberichten- en groepen

Berichten worden steeds meer het centrale punt voor sociale interacties. Een groeiend aantal gebruikers geeft de voorkeur aan privé groepen om updates te delen in plaats van openbaar te posten. Meta herkent deze verschuiving en staat op het punt nieuwe advertentiemogelijkheden te introduceren die zijn afgestemd op berichten.

De populariteit van functies zoals ‘Klik om te een bericht te sturen’-advertenties benadrukt het potentieel voor bedrijven om hun publiek te bereiken via privé chats.

En dit gebeurt niet alleen op Facebook en Instagram, maar ook op Linkedin.
Nieuw en helemaal in lijn met de trend van het van persoonlijke contact met bedrijven: de LinkedIn-berichtenknop.
Het is sinds kort mogelijk voor gebruikers om direct vragen te stellen aan het bedrijf via de LinkedIn-bedrijfspagina. Hoewel deze functie momenteel nog beperkt beschikbaar is, zal deze geleidelijk aan meer worden uitgerold.

7. Van B2B naar het opbouwen van waardevolle relaties op LinkedIn

Er veranderd meer op LinkedIn. Waar het vroeger vooral diende als platform voor B2B-leadgeneratie en het presenteren van je nieuwe baan, zie je nu een duidelijke verandering.
Het draait steeds meer om het opbouwen van waardevolle relaties en professionele netwerken. Richt je daarom op het tot stand brengen van diepgaandere verbindingen, in plaats van het puur verzamelen van leads. Deel content als een expert, waarmee je laat zien dat je een authoriteit bent in jouw branche.

Een recente toevoeging is de mogelijkheid om je profiel te verifiëren. Als onderdeel van de strijd tegen bots en om het vertrouwen in het platform te versterken, gaat LinkedIn de optie om je profiel te verifiëren met behulp van je ID aanbieden. Dit is een welkome ontwikkeling in een online wereld die voortdurend verandert, en waarin het creëren van nepfoto’s en -profielen helaas eenvoudig is geworden.

Kortom, interessante nieuwe trends en sommigen die we al een beetje kennen. Zeker de moeite waard om mee te nemen als je jouw social media strategie voor 2024 gaat bepalen. Natuurlijk blijven wij de trends in de gaten houden voor je, volg ons op Facebook, InstagramTwitter en/of LinkedIn en je mist niets!

Hulp nodig bij je social media strategie, social advertising of contentmanagement? Wij kunnen je helpen! Neem gerust contact met ons op!