Dagboek

Adverteren op de ouderwetse manier is zeker nog niet achterhaald maar het is goed om je bewust te zijn dat meer en meer mensen en vooral jongeren hun productkeuzes en aankoopbeslissingen baseren op de uitingen van jongeren, mensen zoals zij zelf. Die informatie halen ze veelal op van YouTube, maar ook Vine, SnapChat en Instagram zijn belangrijke kanalen waar zogenaamde ‘digital influencers’ hun verhaal vertellen.

Die verhalen zijn niet professioneel en perfect gefilmd maar wel authentiek, transparant en dus geloofwaardig.

 

Er is een groeiend aantal vloggers die elk hun doelgroep aanspreken met filmpjes met een voor hen herkenbaar format. Ze hebben soms miljoenen fans en bespreken alle mogelijke onderwerpen. We stellen je een paar vloggers voor:

  • Michelle Phan is een dame die filmpjes over make-up maakt. Zij heeft 7,5 miljoen abonnees op YouTube
  • Glozell Green interviewt Obama voor haar YouTube kanaal waarop 3,4 miljoen mensen geabonneerd zijn en haar Cinnamon Challenge filmpje is meer dan 6 miljoen keer bekeken.
  • De Zweed PewDiepie heeft 35 miljoen abonnees op YouTube en verdient 4-6 miljoen $ per jaar aan kick backs van YouTube omdat zoveel mensen naar z’n filmpjes kijken.
  • Melissa Maker plaatst huishoudelijke schoonmaaktips op YouTube die ruim >20miljoen zijn keer bekeken
  • In Nederland heeft Enzo Knol > 620.00 abonnees op YouTube en 121.000 volgers op Twitter
  • , etc.

Er wordt gevlogd (video) en geblogd (geschreven) over van alles,op verschillende platforms en meer en meer mensen (jong maar ook ouder) zoeken op YouTube, Vine, SnapChat, Instagram, Twitter (ook live video tegenwoordig) naar content en ze kijken minder of geen TV meer.

Als je je dit als marketeer bewust bent kun je deze social media content slim inzetten om je doelgroep voor jouw merk te laten kiezen. Je kunt natuurlijk zelf aan het vloggen gaan… door gebruik te maken van beproefde formats en authentieke content te gebruiken lukt het je vast om een community te bouwen. Sneller resultaat behaal je door met invloedrijke vloggers en bloggers te partneren. Na de workshop van Tara Hunt vandaag weten wij alles over deze ‘digital influencers’ , waar ze te vinden zijn en hoe je zo’n samenwerking aanpakt. Dat gaan we in onze #SXSW010 bijeenkomst zeker met je delen.