PROBLEMEN? SOCIALMEDIAMONTEUR FIXT HET VOOR JE

Doe eens een actie op Instagram

Wil jij met je merk of bedrijf meer succes op Instagram bereiken op een speelse manier? Bedenk een Instagram actie! Je hebt er vast weleens een voorbij zien komen of misschien heb je eraan meegedaan. Hieronder geef ik 6 tips voor Instagram acties waarmee jij op een leuke manier opvalt.   1. Zoek de verschillen…

Lees meer

Een LinkedIn showcasepagina: wat is dat?

LinkedIn showcasepagina’s bieden je bedrijf extra mogelijkheden om op te vallen dan alleen gebruik te maken van een bedrijfspagina. Met een LinkedIn showcasepagina kun je o.a. je communicatie afstemmen op verschillende doelgroepen. Je leest hieronder wat een LinkedIn showcasepagina precies is, welke voordelen het heeft en waarvoor je ze kunt gebruiken. Benieuwd? Lezen maar! Wat…

Lees meer

YouTube’s eigen jaaroverzicht is de slechtst gewaardeerde video van 2018

Het YouTube Rewind-jaaroverzicht van 2018 is met afstand de slechtst gewaardeerde YouTube-video van het jaar. De video heeft al 5,5 miljoen negatieve stemmen gekregen. YouTube deelde het jaaroverzicht op donderdag. In de video blikken populaire YouTubers in sketches terug op 2018. De video heeft in zo’n drie dagen tijd 5,5 miljoen negatieve stemmen gekregen. Op YouTube…

Lees meer

Instagram pakt nepvolgers, -racties en -likes aan

Instagram gaat nepvolgers, -reacties en -likes aanpakken. Vanaf maandag wordt “inauthentieke” activiteit op het sociale medium verwijderd. “Dit soort gedrag is kwalijk voor onze gemeenschap”, schrijft Instagram maandag. Het sociale medium, dat onderdeel is van Facebook, maakt voor het verwijderen gebruik van algoritmes die nepgedrag kunnen herkennen. Gebruikers die betrapt worden op het gebruik van bijvoorbeeld…

Lees meer

Instagram laat je nu een tijdslimiet instellen

Instagram is begonnen met het uitrollen van activiteitspagina’s waarop mensen kunnen zien hoe vaak ze de app dagelijks gebruiken. Moederbedrijf Facebook kondigde de pagina begin augustus aan en de functie is inmiddels daadwerkelijk te gebruiken. Gebruikers kunnen naar hun Instagram-profiel gaan, op het menu-icoon rechts boven in beeld tikken en vervolgens voor ‘Je activiteit’ kiezen…

Lees meer

Q3 Facebook, Messenger, WhatsApp en Instagram: dagelijks 2 miljard gebruikers

De social media kanalen van Facebook worden volgens het bedrijf dagelijks door gemiddeld twee miljard mensen gebruikt. Naast Facebook vallen ook WhatsApp, Instagram en Messenger onder de social media van het bedrijf. De vier diensten worden maandelijks door 2,6 miljard mensen gebruikt, maakt Facebook dinsdag bekend bij de publicatie van zijn kwartaalcijfers. Het aantal maandelijks…

Lees meer

Google Home nu ook in Nederland te koop

Google verkoopt zijn slimme Home-luidspreker vanaf vandaag, 24 oktober,  in Nederland! De Google Home-speakers zijn verkrijgbaar bij de Albert Heijn, Bol.com, Coolblue, MediaMarkt en de webwinkel van de techgigant zelf. Zowel de Google Home als de kleinere Home Mini worden in Nederland verkocht. Gebruikers kunnen met stemcommando’s bijvoorbeeld het weerbericht opvragen, wekkers instellen of slimme…

Lees meer

Nieuw: YouTube mini videospeler voor de desktop

YouTube heeft een minivideospeler uitgebracht voor de desktopversie van zijn website. Met de functie kunnen gebruikers video’s in klein formaat bekijken terwijl zij op de videowebsite andere pagina’s bezoeken. Gebruikers kunnen de minispeler activeren door in een YouTube-video op het betreffende icoon te klikken. De video verplaatst zich in klein formaat rechtsonder in het scherm,…

Lees meer

Nederland loopt voorop met kunstmatige intelligentie

Nederlandse bedrijven zijn in Europa koploper op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dat komt onder meer door een nauwe samenwerking met universiteiten en andere bedrijven. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau EY in opdracht van Microsoft. Het bureau vergeleek de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) binnen bijna driehonderd Europese bedrijven. Nederlandse bedrijven maken gemiddeld…

Lees meer

IGTV, oftewel: Instagram TV

Afgelopen juni lanceerde Instagram een nieuwe app : IGTV, Instagram TV. Een zogenaamde stand alone app, voor video’s vanaf 15 seconden tot 10 minuten (of 60 minuten voor de heel populaire videomakers op Instagram). Bedoeld als concurrent van YouTube en uitsluitend voor video’s die verticaal zijn opgenomen (de portretmodus) en die full screen op smartphones…

Lees meer

Renewi: van een portefeuille vol accounts naar één frisse, nieuwe branding

Renewi is een toonaangevend waste-to-product bedrijf dat ideaal is gepositioneerd om een aantal van de belangrijkste milieuproblemen waar de maatschappij vandaag de dag mee kampt, op te lossen: het verminderen van afval, het vermijden van vervuiling en het voorkomen van onnodig gebruik van eindige natuurlijke bronnen. Het bedrijf dat inmiddels meer dan 8.000 medewerkers in…

Lees meer

YouTube op desktop nu ook geschikt voor verticale video’s

YouTube heeft de videospeler van zijn desktopwebsite geschikt gemaakt voor verticale video’s en andere video’s met afwijkende beeldverhouding. De update houdt in dat onder meer verticale en vierkante video’s niet langer worden omhuld door zwarte balken. In plaats daarvan zijn de niet-gebruikte delen van de videospeler wit, net zoals de achtergrond van de YouTube-website. Lees…

Lees meer

YouTube introduceert een functie tegen copyrightschending

YouTube introduceert voor kanalen met meer dan 100.000 abonnees een nieuwe functie die copyrightschending moet tegengaan. Het middel richt zich specifiek op andere gebruikers die eerder geplaatste video’s downloaden en vervolgens opnieuw uploaden op hun eigen kanaal. Dat maakt YouTube donderdag bekend in een blogpost, het bedrijf noemt de nieuwe functie Copyright Match. YouTube wil de…

Lees meer

YouTube toont bij grote gebeurtenissen voortaan geschreven nieuws

YouTube gaat in de komende weken geschreven nieuwsberichten tonen in zoekresultaten met betrekking tot grote gebeurtenissen, zoals een aanslag of natuurramp. Dat heeft het bedrijf onlangs bekendgemaakt. Het gaat om een korte omschrijving boven video’s die aan de hand van bepaalde zoektermen worden getoond. Hierin wordt gelinkt naar het volledige nieuwsbericht. Bij dergelijke video’s komt bovendien…

Lees meer

Meer inzicht in advertenties van Facebook pagina’s

Facebook-gebruikers kunnen vanaf donderdag zien welke advertenties op dat moment door een Facebook-pagina op het sociale netwerk getoond worden. Ook biedt Facebook gebruikers van het sociale netwerk meer informatie over Facebook-pagina’s, maakt het bedrijf op eerder deze maand bekend. De opties moeten gebruikers meer inzicht in de pagina’s en hun activiteit op Facebook geven. De…

Lees meer

Hoeveel tijd breng jij door op Facebook?

Facebook-gebruikers moeten dankzij een nieuwe functie meer inzicht krijgen in hoeveel tijd ze op het sociale medium doorbrengen. Ontwikkelaar Jane Manchun Wong vond daarvoor aanwijzingen in de code van de Facebook-app, schrijft TechCrunch. Facebook heeft de ontwikkeling bevestigd, maar zegt niet of en wanneer de toevoeging uitgerold wordt voor alle gebruikers. De functie wordt ‘Your Time…

Lees meer

Guus de Eend

Binnenkort worden de Best Social Awards weer uitgereikt. In de categorie dieren kun je dit jaar, naast honden en katten, ook stemmen op een eend! Guus, een Indische loopeend van de familie Pronk uit Hekelingen, heeft bijna 12K volgers op Instagram en showt daar zijn hippe outfits – die allemaal speciaal voor hem gemaakt zijn.…

Lees meer

Hyven, het kan weer!

Glitterplaatjes, krabbelen, tikken en natuurlijk de dansende banaan – we kunnen weer Hyven! Hyven.nl is een parodie-site, die lijkt op het Hyves van weleer (maar is niet van de officiële eigenaar TMG). Leuk voor wie van een beetje online nostalgie houdt! Wist je trouwens dat ‘Hyven’ als werkwoord in de woordenlijst van de Nederlandse Taalunie…

Lees meer

Wat nu met FACEBOOK?

Begin dit jaar de wijzigingen van de tijdlijnen, de strijd tegen fake news en nu weer het nieuws rondom de datalekken en de hoorzitting van Mark Zuckerberg in de Verenigde Staten. Wat betekent dat voor jou als je Facebook inzet als communicatiemiddel? Of voor jouw persoonlijke account.   Wij vinden dat je alles in perspectief…

Lees meer

Instagram gaat nieuwere berichten voorrang geven in tijdlijn

Instagram gaat recentere berichten voorrang geven in de tijdlijn van gebruikers. De verandering moet ervoor zorgen dat nieuwere berichten vaker bovenaan verschijnen. Daarnaast laat Instagram de tijdlijn bij een aantal gebruikers ook niet meer automatisch verversen. In plaats daarvan test het bedrijf een knop waarmee gebruikers hun tijdlijn handmatig kunnen vernieuwen. Door op de knop…

Lees meer

Dag 5: Conciërge marketing, eVTOLs, Snapchat Lens Studio, 280-tekens journalistiek en de Video Revolutie

Alweer de laatste SXSW 2018 dag voor Anne Marie en Anita. In totaal hebben ze een kleine dertig panel discussies, keynotes, workshops, etc. bijgewoond en hun kennis over de laatste ontwikkelingen op online gebied weer flink bijgespijkerd. En je kent het #SXSW010 motto: ‘What we’ve learned today, YOU can use tomorrow!” In deze blog en…

Lees meer

Dag 4: loyaliteit in journalistiek, voorbij adverteren, designers aan het woord, spraak, touch en beweging, Sesamstraat en innovaties van de beursvloer

Voor deze vierde dag SXSW 2018 hadden Anne Marie en Anita in eerste instantie natuurlijk weer veel te veel sessies uitgekozen. Dat betekende dat er keuzes gemaakt moesten worden. Lees wat het is geworden… Loyaliteit in de journalistiek Voor Anita begon de dag met een sessie over loyaliteit in de journalistiek. Nu iedereen met een…

Lees meer

Dag 2: personaliseer content marketing, A/B testing, blockchain, visuele content, neuroscience, wat volgers willen, mobile video en non-obvious trends

De weersvoorspelling is veelbelovend… het wordt vandaag maar liefst 30 graden Celcius in Austin. We hebben een drukke dag vol workshops en sessies met af en toe een wandeling van de ene naar de andere locatie. Verbeter je CTR met 1:1 Content Marketing Anita begint in het gloednieuwe Fairmont hotel met een sessie hoe je…

Lees meer

Belangrijk, de GDPR komt eraan

Op 25 mei a.s. wordt een nieuwe Europese regelgeving van kracht, de General Data Protection Regulation (GDPR). Er komen nieuwe, strengere eisen voor privacy en compliance. Het duurt nog even maar de komende maanden hebben we hard nodig om te onderzoeken wat de GDPR voor jouw bedrijf betekent en passende voorbereidingen te treffen. Op 25…

Lees meer
instagram_eigendomsrecht

Auteurs- en eigendomsrecht op Instagram

Als je actief bent op Instagram, persoonlijk maar ook zakelijk, heb je te maken met auteursrecht en eigendomsrecht. Internet, social media en auteursrecht hebben namelijk meer met elkaar te maken dan je denkt. De regels voor auteurs- en portretrecht gelden ook op internet en social media en gaan niet alleen over geschreven tekst; foto’s vallen…

Lees meer
facebook

Maximaal resultaat met Facebook ondanks drastische veranderingen

Mark Zuckerberg wil meer betekenisvolle sociale interactie, oftewel updates van vrienden en familie, in plaats van bedrijven. Dit liet hij weten in een Facebookpost afgelopen week. Het platform is ooit begonnen om mensen bij elkaar te brengen en contact met elkaar te houden. De Facebook-tijdlijnen zijn in de afgelopen jaren overvol geraakt met vooral berichten van (bedrijfs)pagina’s, waardoor…

Lees meer

Facebook Watch Party – video’s kijken samen met je vrienden

Met Watch Party kunnen leden van een Facebookgroep tegelijkertijd samen naar video’s kijken. Dat maakt Fidji Simo, producthoofd van Facebook, bekend in een bericht. Facebook test Watch Party op dit moment bij “een handvol groepen” op het netwerk. Leden kunnen gezamenlijk naar video’s kijken en direct berichten plaatsen. Zowel live-filmpjes als eerder opgenomen video’s kunnen…

Lees meer

Facebook test in VS aparte tijdlijn voor lokaal nieuws en evenementen

Facebook test in de Verenigde Staten een aparte tijdlijn die alleen is gevuld met lokaal nieuws, lokale evenementen en aankondigingen. Het bedrijf noemt zijn lokale pagina’s ‘Today In’. De Today In-pagina’s zijn onderdeel van Facebooks inspanningen om nepnieuws tegen te gaan. Lokale nieuwsmedia die hun berichten in op de pagina’s willen plaatsen, moeten eerst door…

Lees meer

‘123456’ ook in 2017 het slechtste wachtwoord

Een goed wachtwoord voor je talloze accounts verzinnen blijft lastig. Veel mensen nemen uit gemakzucht een simpele sleutelcode die erg gemakkelijk te kraken is. Internetbeveiliger SplashData maakt elk jaar een overzicht met de allerslechtste veelgebruikte combinaties. De winnaar is dezelfde als voorgaande jaren. Dit is namelijk: ‘123456‘. Op de tweede plaats staat ‘password‘ en op…

Lees meer
foto: nu.nl

YouTube gaat verticale video’s fullscreen tonen op smartphones

Videoplatform YouTube speelt verticale video’s voortaan in volledig scherm af op smartphones, mits het toestel ook in portretmodus wordt vastgehouden. Met de update worden er niet langer zwarte balken rond verticale video’s getoond, aldus YouTube. Dat was lange tijd wel het geval, omdat de app enkel was geoptimaliseerd voor horizontale videoformaten.   Bye bye, black…

Lees meer

Tegengif voor nepnieuws: een vergunning voor sociale media

Er is de laatste tijd veel te doen om de verspreiding van ongewenste content via sociale media. Het Centraal Planbureau heeft gisteren een advies uitgebracht waarin wordt beschreven wat Nederland en Europa daar tegen kunnen doen. Centraal daarbij staat een vergunningenstelsel. In het advies worden een vijftal maatregelen genoemd die samen volgens hoofdonderzoeker Bas Straathof…

Lees meer

Google in 2017: zoeken naar Anne Faber en de Stemwijzer

Google heeft woensdag zijn jaaroverzicht gepresenteerd. Het gaat om een lijst van ‘trending’ onderwerpen, dus zoekopdrachten die veel vaker werden gebruikt dan in eerdere jaren. Google keek niet puur naar aantallen. Daardoor staan zoektermen die ook vorig jaar veel voorkwamen, zoals Donald Trump en Zwarte Piet, niet op de ranglijst van 2017. Nederlanders hebben in…

Lees meer

Facebook Sound Collection: rechtenvrije muziek voor onder je video!

Goed nieuws voor iedereen die videos maakt: Facebook is momenteel bezig met het beschikbaar maken van de Sound Collection (oftewel: geluidencollectie). Een verzameling van rechtenvrije muziek en geluidseffecten, die je kunt downloaden en gebruiken in je online video. Zo voorkom je dat jouw video wordt geweigerd in verband met auteursrechten! De collectie heeft een zoekfunctie…

Lees meer

Twitter in 2017: #Vacatures, vrouwenvoetbal en Trump!

Nederlandse Twitteraars spraken het afgelopen jaar het meest over banen, de prestaties van het Nederlandse vrouwenvoetbalelftal en de Amerikaanse president Donald Trump. De meestgebruikte hashtag was net als in verschillende eerdere jaren #vacature, meldt Twitter in het jaaroverzicht. Volgens het sociale netwerk betekent dit dat Twitter nog steeds een belangrijke rol speelt voor werkzoekenden en…

Lees meer

Het overlijden van Serious Request held Tijn het meest besproken onderwerp op Facebook in 2017

Volgens het jaaroverzicht van Facebook was het overlijden van Tijn Kolsteren, de jongen die wereldwijd bekend werd door zijn nagellakactie voor Serious Request, in 2017 het meest besproken onderwerp onder Nederlandse Facebook-gebruikers. Gevolgd door de discussie over Zwarte Piet, voetbal en de verkiezingen. Lees het hele artikel op NU.nl

Lees meer

Week van de Mediawijsheid: Jongeren missen digitale skills

In het kader van de Week van de Mediawijsheid (17-24 november) voerde Kennisnet een onderzoek uit in samenwerking met de Universiteit Twente. Dankzij een zelfrapportage die werd ingevuld door meer dan 1600 jongeren en een praktische toets over informatievaardigheden onder meer dan 1000 jongeren, ontdekten de onderzoekers van de ‘Monitor Jeugd en Media 2017’ dat…

Lees meer

We kijken 100 miljoen uur YouTube videos op televisie, per dag!

YouTube-gebruikers kijken dagelijks naar 100 miljoen uur aan video’s op hun televisie. Dat is 70 procent meer dan een jaar eerder. Dat zei Google-directeur Sundar Pichai donderdag na de bekendmaking van de kwartaalcijfers van Alphabet, het moederbedrijf van Google. De cijfers hebben betrekking op alle video’s die worden gekeken via slimme televisies of daaraan gekoppelde…

Lees meer

Facebook maakt Stories beschikbaar voor bedrijfspagina’s

Facebook maakt zijn Stories-dienst beschikbaar voor pagina’s op het netwerk. Dat zei Facebook donderdag tegenover TechCrunch. De functie moet de komende maanden naar alle pagina’s op het netwerk worden uitgerold, inclusief bedrijven, uitgevers, atleten en non-profitorganisaties. Facebook zegt de keuze te hebben gemaakt op basis van hoe Instagram-gebruikers de Stories van publieke figuren en bedrijven hebben…

Lees meer
stage

Trots! Wij zijn een erkend leerbedrijf!

Yes! Wij zijn een erkend leerbedrijf! Sinds de zomer van 2017 bieden wij met trots jongeren een stageplek waarbij zij zich kunnen voorbereiden op banen van de toekomst, die nog niet zijn bedacht.   Bij de SocialMediaMonteur worden online reisdoelen behaald, zoals volgers, likes, shares en clicks naar websites. De SocialMediaMonteur helpt haar klanten aan…

Lees meer
Facebook omslagvideo

Nieuw op Facebook: de omslagvideo

Als er één ding zeker is, dan is het dat de mensen achter Facebook niet stil zitten. Mark Zuckerberg en zijn team zijn druk bezig om het platform steeds een beetje aan te passen, waardoor Facebook interessant en vernieuwend blijft. De laatste uitrol van Facebook is er eentje met potentie: de omslagvideo! Waren het in…

Lees meer

De 5 nieuwe functies van Facebook

Facebook blijft in rap tempo vernieuwingen doorvoeren, schreef ik in mijn vorige blog over de (hopelijke snelle) komst van groepen voor zakelijke pagina’s, de afgelopen twee weken zijn er maar liefst 5 nieuwe dingen bijgekomen! Ik heb ze voor je op een rijtje gezet:   De zoekfunctie is aangepast. Voortaan krijg je, behalve personen, pagina’s…

Lees meer
eco systeem social selling

Social Selling en de waarde van een online eco-systeem

Tijden veranderen. Voor acquisitie van nieuwe klanten zetten we nauwelijks meer buitendienstmensen in, op telefonische verkoop en verkoopmailings zit jouw doelgroep niet meer te wachten en kranten, tijdschriften en vakbladen zien hun oplages teruglopen zodat adverteren ook weinig heeft. Dus…. om nieuwe klanten te vinden moeten we een andere marketing aanpak kiezen.  Prospects oriënteren zich…

Lees meer

Dag 5: WFIRST telescoop, Popsugar, Donny Osmond & Storytelling, Video producties, Hackable Cities, FuckJerry, wat komt er na selfdriving cars

Dit is alweer onze laatste dag SXSW Interactive 2017. Ook dit was weer een volle en afwisselende dag waarbij we naast allerlei interessante sessies ook een bezoek brachten aan de WOW factory waar Sony tal van innovatieve concepten demonstreerde.   De missie van de NASA WFIRST telescoop Om te begrijpen wat de mogelijkheden van de veelbesproken…

Lees meer

Dag 4: Mobile domineert, kick ass content, drones & journalistiek, Ford & mobiliteit, fact checking, Filmschool

Vandaag weer een volle dag met sessies over de meest uiteenlopende onderwerpen…. En een nog flits bezoek aan de beursvloer waar we kattenoortjes op ons hoofd hadden voor een kaarsrechte houding en via een bijzonder spiegel van Shiseido onze make up tijdens een Skype sessie virtueel konden aanpassen….   Achtergronden van mobiele Facebook gebruikers We begonnen…

Lees meer

Dag 2: Bots are coming, overtuigend presenteren, jouw identiteit, bijzonder spijkerjack, 1,3 miljard YouTube views, Beacons & Smart Cities

Tsja, het leek wel alsof we gewoon in Nederland wakker werden…. Een vieze grijze regen in Austin die voorlopig niet op leek te houden. Hopelijk maar één dag… Gelukkig wel weer een mooi gevarieerd programma bij SXSW 2017.   Bots are coming We begonnen de dag met een sessie over bots. Een bot is een…

Lees meer

Dag 1: Smart Cities, Gary Vaynerchuk, Satellieten & AI, Mars en technologie bij behandeling blindheid

Een mooie start van SXSW2017! De zon schijnt als we opstaan en we hebben nog tijd voor een echt Frans petit dejeuner bij een geweldige creperie. Een vol programma:   Building Smart Cities Onze eerste sessie is een panel discussie over Smart Cities. Met vertegenwoordigers van Verizon, Intel, US Ignite en de burgemeester van Atlanta, Kasim…

Lees meer

SXSW 2017, here we come!

Op Facebook en Twitter hebben we al regelmatig gepost over SXSW2017 en hoe ontzettend veel zin wij hierin hebben. Maar wat is SXSW eigenlijk?   In het kort South by Southwest, zoals de volledige naam luidt, begon in 1987 als een muziekfestival. De naam is een speelse variant op Hitchcocks “North by Northwest. Het festival…

Lees meer

Sportservicepunt Leiderdorp goed bezig op Facebook

Enige tijd geleden werd onze monteur benaderd door de medewerkers van Sportfondsen Sportservicepunt Leiderdorp. Facebook had een pagina geblokkeerd omdat deze persoonlijke pagina was gebruikt als zakelijke pagina. Ook waren er wel 3 verschillende Facebook pagina’s, zowel persoonlijke als bedrijfspagina’s. Niet fijn als je Facebook juist strategisch wilt gaan inzetten om de inwoners van Leiderdorp…

Lees meer

Fijne pakjesavond!

Facebook, Twitter, Instagram Ontwikkelingen waar geen einde aan kwam YouTube, LinkedIn, SnapChat Voor de Social Media Pieten was 2016 dikke pret Met een Selfiestick, in plaats van een staf Vlogt Sinterklaas nu heel wat af Om op video, met kadootjes iedereen blij te maken Hij is zelfs live te volgen vanaf de daken! De Social…

Lees meer

AdWords innovaties voor mobiel

De verschuiving naar mobiel verkeer is al tijden aan de gang. Tijdens een presentatie in mei kondigde Google een aantal veranderingen aan om consumenten en marketeers te helpen in te spelen op de mobiele wereld. Het ging daarbij o.a. om uitbreiding van tekstadvertenties, responsive advertentiemogelijkheden en meer flexibele biedingsinstellingen. Op 26 juli is Google AdWords…

Lees meer

Doet u mij maar een viral video!

De droom van iedere YouTuber is natuurlijk om een echte viral video te creeëren. Wanneer is een video ‘viral’? Dat verschilt en verandert eigenlijk continue. Het belangrijkste kenmerk is dat een video in een hele korte tijd na publiceren een groot aantal ‘views’ heeft. Nu kun je hopen op 5 miljoen views, maar om realistisch…

Lees meer

Nóg meer veranderingen

Zo heb je een blog met updates, en voor je het weet zijn er nog meer nieuwe dingen! Dat blijft ook wel zo, dus nog maar eens de laatste nieuwtjes voor jou op een rijtje: Facebook heeft een mega-deal gesloten met KLM, of andersom, het wordt binnenkort mogelijk om via Facebook Messenger niet alleen met…

Lees meer

In 4 stappen slim Instagrammen!

Instagram is ondertussen veel meer dan een verzameling kekke selfies met een hip filter en rake hashtags. Het social mediakanaal is bij uitstek geschikt om je bedrijf en produkten te promoten, maar dan moet je wel mooie foto’s gebruiken, een serie reclamefolder-achtige plaatjes is veel minder aantrekkelijk voor potentiele volgers dan smaakvolle – glamour –…

Lees meer

Mobiele apps effectief ingericht; dat biedt voordeel voor de gebruiker

Stichting Lezen & Schrijven probeert de krachten te bundelen van overheid, bedrijfsleven, (lokale) taalaanbieders en vrijwilligers. Samen zetten zij zich in voor leesbevordering en leesbevorderende activiteiten. Om laaggeletterden te bereiken richt de stichting zich tot iedereen. Bij bijna iedereen is wel iemand in de naaste omgeving laaggeletterd, misschien wel zonder dat je dat weet. Veel…

Lees meer

Social Media Woordenboek

Behalve op de hoogte blijven van de laatste nieuw snufjes op Social Media gebied en uiteraard het dagelijks gesleutel aan de online-motoren van onze klanten – om alles soepel te laten lopen – , hou ik ook graag mijn Groot SocialMediaMonteur Woordenboek bij! Een beetje voor mijzelf, geef ik toe, er komen zoveel nieuwe woorden en…

Lees meer

Vol gas naar 2016!

Nu 2015 haar einde nadert, kijkt de SocialMediaMonteur al verlangend uit naar een nieuw jaar, om vol gas online te zorgen dat de Social Media-motoren van de klanten blijven draaien zonder haperen en iedereen op topsnelheid over de digitale snelweg blijft rijden. En mocht het voorkomen: hulp te blijven verlenen bij online ongelukjes! Het was…

Lees meer

De stagiaire en de ZZP’er

De learnings uit 2015 om te gebruiken in 2016  In 2015 is ons duidelijk geworden dat meer en meer organisaties zich bewust zijn van het effect en het echte succes dat je kunt bereiken door met communicatie ook ‘iets aan online’ te doen. In dat ‘iets’… schuilt een gevaar, hebben diverse van onze klanten aan…

Lees meer

Adverteren op Twitter

Twitter voor je bedrijf of organisatie is niet alleen handig om nieuws te delen en in gesprek te gaan met bijvoorbeeld klanten en leveranciers, het is ook een prima medium om aandacht aan jouw product, dienst of te bedrijf te geven en te adverteren door middel van ‘promoted’ (betaalde) tweets, advertenties en Twitter Cards. Tot…

Lees meer

Sinterklaas gedicht

Social Media Piet zit te scrollen en te swipen op zijn smartphone, Dat vindt Sint een beetje lastig, maar voor Social Media Pieten is het heel gewoon Sint is wat ouderwets en vindt zijn oude papieren boek nog het best, Wat weet hij nou van verlanglijstjes op Instagram en Pinterest? Terwijl de Sint zit te…

Lees meer

Twitter’s hartje is geliefd

Er was 3 november, en een paar dagen erna ook nog, wat gedoe over het nieuwe hartje op Twitter – de vervanger voor het bekende sterretje (favoriet). De functie van het hartje is precies hetzelfde als haar voorganger, maar kennelijk voelt het heel anders voor de Twitteraars. En dat was precies de bedoeling, een hartje…

Lees meer

360graden Video op Facebook

Facebook heeft vanaf nu de mogelijkheid om 360 graden video’s te posten in je News Feed. Facebook analyseert voortdurend welke content goed gewaardeerd wordt. 360 graden video wint o.a. via YouTube aan poulariteit , daarom heeft Facebook nu ook de mogelijkheid om 360 graden video’s te posten. Om 360 graden video’s te maken is een…

Lees meer

Skye van Gooswilligen

Skye van Gooswilligen is onze nieuwste monteur. Ze is een communicatie expert die vooral contentmatig voor onze klanten aan de slag gaat. Wat moet je volgens Skye beslist van haar weten: Skye is naast communicatiemeisje verslaafd aan social media. Na het verlaten van de opleiding Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam in 2012, is zij onder…

Lees meer

Moonshots & realiteit

Dr. Astro Teller overziet sinds 2010 de Google X laboratoria waarin de zogeheten Moonshot projecten als Google Glass, Google driverless car, Google Contact Lens, en Project Loon. Vandaag gaf hij een keynote en de (grote) zaal hing aan zijn lippen. De belangrijkste les van Dr. Astro Teller: “Faillures lead to better Features” of wel fouten…

Lees meer

Mascottes favoriet op social media

In de VS zijn Aflacduck, de mascotte van de verzekeringsmaatschappij Aflac en de koeien van Chick-fill-A.com een ongelooflijk succes. De eend en de koeien hebben hun eigen online eco-systeem tienduizenden volgers en fans op Facebook, Twitter, Vines en Instagram. Ze spreken daar hun eigen taaltje beleven de gekste dingen maar doen daarnaast goed werk voor…

Lees meer

Online lessen van Buzzfeed

Jonah Peretti startte de “Internet popularity contest” site BuzzFeed in November 2006. Sindsdien is het netwerk omgelooflijk gegroeid en wordt de content cross-mediaal volop gedeeld. Unieke content is een van de geheimen waarmee Buzz Feed ervoor zorgt dat de berichten niet alleen geliked worden maar juist gedeeld. Daar gaat het immers om als je succesvol…

Lees meer

Hoe haal je het maximale uit 140 karakters

Een hele praktische workshop over twitter. Waarin ‘foute’ en ‘goede’ tweets werden geanalyseerd en uitgelegd werd hoe je ook buiten de 140 karakters van je tekst tweet meer uit je tweet kunt halen. In onze vlog vertellen de dames Kristin O’Halloran (Analytics), Meghan Doyle( Twitter) en Stephanie Fuller(Big Fuel) wat je bijvoorbeeld met Twittercards kunt…

Lees meer

Food is een online wereld op zichzelf

Dit jaar was er tijdens SXSW voor het eerst een aparte track over ‘food’; #Southbites. Niet verwonderlijk want er zijn enorme communities rondom Foodbloggers en op Instagram ontstaan die dagelijks en uitsluitend over food spreken. De beleving van eten en drinken levert prachtige beelden en verhalen op. Storytelling is dan ook waar het vooral om…

Lees meer

Nieuwe business modellen voor de journalistieke wereld

In de afgelopen jaren verloor wereldwijd 1/3 van de journalisten hun baan… nieuwsvoorziening en journalistieke invulling veranderen in hoog tempo. Tijdens #SXSW deelden onze Nederlandse Alexander Klöpping (Blendle), Elisabeth deMarse (The Street) en Sterling Proffer (Vice) hun visie over nieuwe business modellen binnen de journalistieke wereld.   Allereerst zijn technologische ontwikkelingen van groot belang. Die…

Lees meer

Sport is een 12 maanden beleving

Het maakt weinig uit voor welke sport… elk seizoen heeft z’n eigen kalender, z’n eigen content eco-systeem en die moeten 12 maanden lang alle fans voorzien van boeiende content. Wij woonden een panel discussie bij van Greg Luckman, Global Head of Consulting, CAA Sports (sports marketing) Melissa Rosenthal Brenner, Sr VP Digital Media bij NBA…

Lees meer

Wat als je device jou gaat aanraken

Gevoel zit in onze natuur…. Maar bij de ontwikkeling van onze devices en apparaten is dat verloren gegaan. Motorola was de eerste die de telefoon liet trillen, je voelde je telefoon. Later kwam Nintendo met wat gevoelsoplossingen maar daarna is er aan het gevoel eigenlijk weinig aandacht besteed.   Tijdens SXSW hebben we een aantal…

Lees meer

Aan de slag met Keynote

Vandaag stond tijdens SXSW o.a. een handson workshop op het programma voor het ontwikkelen van online user interfaces met behulp van Keynote. Ted Boda, voorheen werkzaam voor Apple en Netflix en Joel Beukelman, oud-medewerker van Netflix, Nest en Google, kennen Keynote al vanaf versie 1 en gebruikten het programma in beginsel om intern verhalen te…

Lees meer

Cybershame; het zal je maar overkomen….

Het kan iedereen gebeuren, zelfs als je zelf niet actief bent op social media…., je reputatie kan enorm beschadigd raken doordat er verkeerde beelden en/of informatie over jouw online komen. En de gevolgen kunnen enorm zijn…. Iedereen kent wel voorbeelden… zoals onlangs nog de Bill Cosby affaire. Natuurlijk waren er altijd al reputatie gevallen maar…

Lees meer

Houd een wedstrijd op Instagram!

Wedstrijden op social media vergroten de betrokkenheid van mensen. Soms gaat zo’n wedstrijd zelfs viraal. Instagram is uitermate geschikt voor wedstrijden met UGC (user generated content). Ik geef je wat tips: Aanmelding voorwaarde voor deelname Het doel van een wedstrijd op Instagram is niet alleen het genereren van betrokkenheid, het is ook een veilige manier…

Lees meer

Leuk dat je ons volgt!

Afgelopen weekend passeerden we de grens van 2000 volgers op het twitter account van de SocialMediaMonteur (@somemonteur). Daar ben ik best trots op. Het is al even geleden, april 2013,  dat we de naam bedachten en dus meteen maar het twitteraccount geclaimed hebben (tip voor als je een nieuw bedrijf of product overweegt, claim meteen…

Lees meer
Facebook logo

Handige target functie in Facebook

Sommige functies in Facebook zijn niet bij iedereen bekend. Wij helpen je graag alle mogelijkheden uit Facebook te halen. Kende jij deze functie bijvoorbeeld al? Met de gratis target optie van Facebook berichten is het mogelijk om berichten bijvoorbeeld alleen naar jouw Nederlandstalige Facebook-fans te sturen, of naar al je likes in Rotterdam. Hoe werkt…

Lees meer

De perfecte tweet

Je ziet ze weleens voorbij komen. Tweets waar je niets van begrijpt. Zonder context en de boodschap is onduidelijk. Het is al knap dat zo’n tweet je opvalt, maar zeg eerlijk, iets met de tweet doen wordt niet aangemoedigd. Uiteindelijk wil je graag dat mensen jouw tweets lezen en er actie op ondernemen, retweeten, reageren,…

Lees meer

Nieuwe mogelijkheden Storify

Nieuwe Storify functies Afgelopen week introduceerde Storify een aantal nieuwe features. Naast een aantal nieuwe mogelijkheden van de betaalde versie Storify Enterprise, zijn er ook een aantal nieuwe functies in de gratis versie. Betaalde versie Storify Enterprise met verbeterde Story Editor en mogelijkheid tot samenwerking Grotere redacties en social media teams van grotere bedrijven kunnen…

Lees meer

Meer Leads via met Twitter Cards

Het gebruik van Twitter Cards is een prima mogelijkheid om je tweets te verrijken, ze te laten opvallen en de betrokkenheid van de klant te bevorderen. De meeste Twitter Cards zijn gratis. Lead Gen Cards echter zijn onderdeel van Twitter’s reclame-programma en kunnen alleen worden gebruikt binnen de Aanbevolen Tweets. Twitter Card versus reguliere tweet…

Lees meer

Slim gebruik maken van Facebook groepen

Belangrijke redenen om deel te nemen aan Facebook groepen zijn de zichtbaarheid en het netwerk dat deze groepen bieden. Wanneer je dagelijks je newsfeed bekijkt zie je waarschijnlijk meer updates van groepen waarvan je lid bent dan van pagina’s die je geliked hebt. Groepen hebben een veel betere zichtbaarheid door de notificaties van nieuwe postings die ervoor zorgen dat de discussie opgang blijft. (Alhoewel deze notificaties natuurlijk ook uit gezet kunnen worden)

Lees meer

Nieuwe SocialMediaMonteur: Amoorah Kartoubi

Vanuit zusterbedrijf NewMediaBrains is het concept ‘SocialMediaMonteur’ ontstaan. In 2014 is het bedrijf ‘SocialMediaMonteur’ gestart en heeft met de allereerste SocialMediaMonteur, Robin Nieuwhof, keihard gewerkt om het concept tot een succes te maken. En het lijkt er ernstig op dat dit goed lukt want er is inmiddels uitbreiding van ons team: Maak kennis met Amoorah Kartoubi…

Lees meer

Haal alles uit LinkedIn

De zoekfunctionaliteit van LinkedIn is erg goed. Gebruik die dus vooral om gevonden te worden! Met de juiste keywords en goede formuleringen. Als je daarmee aan de slag gaat loop je echter vaak tegen de grenzen aan van de velden binnen LinkedIn. Daarvoor gelden de volgende limieten voor het aantal karakters dat je kunt gebruiken:…

Lees meer

Een sympathieke klant

Als SocialMediaMonteur bied ik steun in drukke tijden Dus raad eens wie er afgelopen week bij mij langs kwam rijden Niemand minder dan Sinterklaas kon wel wat online hulp gebruiken Om samen met zijn SocialMedia Pieten in Facebook, Twitter en Linkedin te duiken In deze drukke tijd moet Sint natuurlijk overal aanwezig zijn en alles…

Lees meer

Twitter pakt misbruik aan

Twitter was er altijd min of meer trots op dat het een platform voor vrije meningsuiting was, zelfs als de toon naar of hatelijk was. Daarmee was Twitter ook meer terughoudend dan andere social netwerken bij het blokkeren van gebruikers die andere users beledigen. Tot juli 2013, vlak voor hun beursgang, had Twitter ook geen…

Lees meer

Een verloren klant terughalen….

In email en online marketing, wordt de term remarketing or ecommerce remarketing gebruikt als het gaat om de technieken, strategieën en meestal de geautomatiseerde email systemen die marketeers en online verkoopkanalen gebruiken om met de bezoekers van hun website in contact te komen die niet de gewenste actie nemen op de website (meestal degene die de bestelprocedure / winkelwagen afbreekt). Met andere woorden door remarketing technieken herstel je het contact met de bezoeker die weg is gegaan van je website zonder te bestellen en heb je een nieuwe kans om er alsnog een betalende klant van te maken. Het wordt ook wel conversie marketing genoemd.

Lees meer

SlowMotion via YouTube

Er zijn een aantal manieren om een video te vertragen in YouTube. De eenvoudigste manier is om de spatiebalk ingedrukt te houden tijdens de video. Hiermee speelt de video versnelt af met pauzes (het geluid ook), dat geeft een slow motion effect. Als je iets geavanceerder je slow motion wilt besturen ga je naar www.youtubeslow.com…

Lees meer

Gratis YouTube Tips! Deel 2

Nog dagelijks komen we YouTube-kanalen tegen die niet of nauwelijks ingericht zijn. De foto, header en de vermelding van website en social media zijn vaak ingericht. Maar wist jij dat je ook gebruikt kunt maken van een standaard watermerk in jouw video? Of een aanbevolen video kan plaatsen in jouw video?

Lees meer

Gratis YouTube Tips! Deel 1

Nog dagelijks komen we YouTube-kanalen tegen die niet of nauwelijks ingericht zijn. De foto, header en de vermelding van website en social media zijn vaak ingericht. Maar wist jij dat je ook gebruik kunt maken van een standaard watermerk in jouw video? Of een aanbevolen video kan plaatsen binnen jouw video?

Lees meer
Twitter logo

Nieuw: Twitter Analytics

Sinds enkele dagen zijn er twitter statistieken te bekijken met Twitter analytics. Net als Facebook, YouTube en Google kunnen we nu ook eenvoudig onze resultaten op twitter meten. Helaas zijn de resultaten in het verleden niet zichtbaar. Je dient je eerst aan te melden, vervolgens zullen al je tweets vanaf dat moment in de analyse worden meegenomen.

Lees meer

AANMELDEN NIEUWSBRIEF